7 znakov, da vam primanjkuje spanja

Danes je svetovni dan spanja, zato si ga za vikend privoščite kakšno uro več
Ključne besede:
   spanje    znaki    razdraženost    lakota    utrujenost    spanec    zdravje    kakovost Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

V petek, 18. marca 2022, že petnajstič zapored obeležujemo svetovni dan spanja, tokrat pod sloganom "Dober spanec, bister um, vse dobro". Svetovni dan spanja je mednarodno priznan dogodek, ki poteka pod okriljem Svetovne zveze za spanje (World Sleep Society - WSS), in je namenjen ozaveščanju javnosti o pomembnosti spanja in njegovega vpliva na zdravje ter preprečevanju in obvladovanju motenj spanja v vseh obdobjih življenja.

 

Pomanjkanje spanja je povezano s slabšo kakovostjo življenja in slabšim počutjem ali razpoloženjem, s poškodbami, kroničnimi boleznimi, duševnimi boleznimi, povečanimi stroški zdravstvenega varstva in izgubo delovne produktivnosti, zaradi česar ga v svetu obravnavajo kot javnozdravstveni problem.

 

To je sedem znakov, da potrebujete več spanca:

 

Napadi lakote 

 

Če opažate, da ste skozi cel dan lačni in nenehno mislite na hrano, je morda razlog, da spite premalo. Premalo spanja poveča koncentracijo hormona grelina v krvi, kar sproža občutek lakote. Povečanje tega hormona pa ne vodi le v večjo željo po hrani, ampak predvsem po hrani z visoko vsebnostjo ogljikovih hidratov, ki je visokokalorična. Ljudje, ki ne spijo dovolj, imajo zato povečano tveganje za razvoj debelosti.

 

Jokavost 

Pomanjkanje spanja lahko potencira čustva in povzroča motnje razpoloženja. Študija je pokazala, da so ob pomanjkanju spanja naši možgani za 60 odstotkov bolj dovzetni za vznemirjajoče dražljaje. Brez spanja možgani čustvenih stvari niso sposobni postaviti v kontekst, kar lahko izzove nenadzorovane ali nenavadne odzive.

 

Nerodnost

 

Po noči s premalo spanja se refleksi upočasnijo, razmišljate počasneje in ste bolj nerodni kot običajno. Zgodi se, da se zaletite v vrata ali z nogo udarite ob rob postelje, kakor da ste čez noč postali prava neroda. Raziskave so pokazale, da imajo zaspani ljudje počasnejše in slabše motorične spretnosti.

 

Pozabljivost

 

Pozabljivost pogosto pripisujemo letom ali stresu, čeprav je pravi krivec lahko prav pomanjkanje spanja. Strokovnjaki premalo spanja povezujejo s pojavom kognitivnih težav, kot je slaba koncentracija, zmedenost, pozabljivost in težave pri učenju.

 

Ponavljajoči se prehlad

 

Če se vam zdi, da ste nenehno prehlajeni in se nikakor ne morete znebiti prehlada, je odgovor morda v vašem vzorcu spanja. Pomanjkanje spanca namreč slabi imunski sistem. Ljudje, ki premalo spijo (manj kot sedem ur na noč), naj bi imeli trikrat več možnosti, da se prehladijo, je opozorilo nekaj raziskav.  Bolezen hitreje prebolimo, če v tem času več spimo in počivamo.

 

Pomanjkanje libida

 

Če ste izgubili željo po seksu in za to niso krivi stres ali zdravstvene težave, je rešitev v tem, da preživite več časa med rjuhami – in spite. Tako pri moških kot pri ženskah se je namreč pokazalo, da pomanjkanje spanja povzroča pomanjkanje libida. Strokovnjaki sklepajo, da je to povezano s tako imenovanim stresnim hormonom, kortizolom, ki se povečano izloča, kadar telo začuti stresno situacijo. Dokazano je bilo, da tudi premalo spanca dvigne raven tega hormona v krvi.

 

Glavobol

 

Glavobol spada med najpogostejše zdravstvene težave in se pojavlja pri približno 85 odstotkih populacije. Če ste eden od teh nesrečnikov, vam morda ni treba poseči po tableti za odpravo bolečine, morda vam samo telo sporoča, da potrebuje počitek.